Tuesday 10 May 2011

Seluar Baju Melayu

Kisah ini terjadi di malam hari raya aidilfitri. Si adik sedang asyik mencuba baju melayunya yang akan disarungkan pada keesokkan hari. Sedang si adik asyik mencuba pakaian tersebut, didapati seluar baju melayu terlebih panjang. Lantas si adik pun berjumpa dengan ibunya yang sedang sibuk menyiapkan juadah hari raya. Berkatalah si adik,"Mak, seluar adik nie panjang la, boleh tak mak tolong potong", sambil menunjukkan seluar kepada ibu. Ibunya pun berkata sambil mencekak pinggang,"Adik nie.... Tak nampak ke mak tengah sibuk.... Letaklah kat kat situ nanti mak jahitkan".

Gambar hiasan semata-mata

Si adik itu pun tidak yakin dengan kata-kata ibunya lalu pergi berjumpa dengan kakaknya yang sedang menyiapkan lansir."Aaaaakaaaaakkk.... Boleh tak tolong potong seluar nie, panjang sangat la". Kakak tadi yang sedang leka menyiapkan lansir, terus menengking adik "Ish budak nie, besok nak raya baru nak bagi tahu, semalam taknak pulak cakap. Dah letak kat situ nanti akak jahitkan". Merasakan tidak yakin dengan kata-kata kakaknya, si adik pun pergi mendapatkan bapanya yang baru balik dari masjid. " Abah, boleh tolong adik potongkan seluar nie tak. Panjang sangat la". Bapanya pun tanpa membuang masa terus mengambil gunting dan memotong seluar berkenaan lalu dijahitlah seluar itu. Maka si adik pun gembira dan terus masuk tidur. Sedang adik tidur, kakaknya yang tadi leka menyiapkan lansir pun teringat akan janjinya kepada adik. Diambilnya seluar tadi dan dipotong lagi seluar itu lalu dijahitnya dan si kakak tadi terus tidur. Si ibu pula yang tadi agak sibuk menyiapkan juadah hari raya juga teringat janji kepada anaknya. Lalu si ibu pun memotong seluar berkenaan.

Keesokkan harinya bangunlah si adik dengan hati yang gembira kerana akan memakai baju melayu yang baru. Sesudah mandi, si adik pun menyarung baju melayu, lalu menangis la kerana seluar baju melayu telah menjadi pendek.

Apakah pengajaran yang kita dapat dalam kisah ini. Sebenarnya komunikasi dan kesepakatan adalah penting dalam kehidupan kita sehari-hari. Jika keluarga ini dapat berkomukasi dan sepakat dengan baik, tentunya seluar baju melayu itu akan sempurna sifatnya. Jika si bapa tadi memotong seluar, si ibu pula menjahit dan si kakak mengosok, tentunya si adik akan lebih gembira dan dapat mempelajari tentang erti kerjasama :)

No comments:

Post a Comment