Thursday 5 May 2011

Motivasi Pagi - Helang



Helang merupakan sejenis burung yang mempunyai umur yang panjang di dunia. Umurnya boleh mencapai sehingga 70 tahun. Tetapi untuk mencapai umur sepanjang itu seekor helang harus membuat suatu keputusan yang sangat berat pada umurnya yang ke 40. Ketika helang berumur 40 tahun, cakarannya mula lemah, parutnya menjadi panjang dan membengkok hingga hampir menyentuh dadanya. Sayapnya menjadi sangat berat kerana bulunya telah tumbuh lebat dan tebal sehingga sangat menyukarkannya untuk terbang.

Pada masa itu, helang hanya mempunyai dua pilihan iaitu menunggu untuk mati atau mengalami satu proses transformasi yang sangat menyakitkan. Sekiranya memilih untuk melakukan proses transformasi, proses yang panjang itu akan berjalan selama 150 hari. Untuk melaksanakan proses transformasi tersebut, helang harus berusaha keras untuk terbang ke atas puncak gunung untuk membuat sarang di tepi gaung, berhenti dan tinggal di sana selama proses transformasi berlangsung.

Pertamanya, helang harus mematukkan paruhnya pada batu karang sampai paruh tersebut terlepas dari mulutnya, kemudian berdiam beberapa lama untuk menunggu tumbuhnya paruh baru. Dengan paruh yang baru tumbuh, dia harus mencabut satu persatu kuku-kukunya dan ketika kukunya yang baru sudah tumbuh, helang tersebut akan mencabur bulu badannya satu demi satu. Ianya adalah satu proses yang panjang dan menyakitkan. Selepas itu, bulu-bulu helang yang baru sudah tumbuh. Helang mula dapat terbang kembali. Dengan paruh dan cakar yang baru, helang tersebut mulia menjalani 30 tahun kehidupan barunya dengan penuh tenaga.

Dalam kehidupan kita ini, kadangkala kita juga harus melakukan suatu keputusan yang sangat berat untuk memulakan sesuatu proses pembaharuan. Kita harus berani dan mahu membuang semua kebiasaan lama yang mengikat, meskipun kebiasaan lama itu adalah sesuatu yang menyenangkan, melalikan dan melenakan. Kita harus rela untuk meninggalkan tingkahlaku lama kita agar kita dapat mula terbang lagi menggapai tujuan yang lebih baik di masa depan.

Hanya bila kita bersedia melepaskan beban lama, membuka diri untuk berlajar perkara-perkara yang baru, kita baru mempunyai kesempatan untuk mengembangkan kemampuan kita yang terpendam, mengasah bakat baru dan menatap masa depan dengan penuh kenyakinan.

Halangan terbesar untuk berubah terletak di dalam diri sendiri dan andalah penguasa atas diri anda. Jangan biarkan masa lalu menumpulkan usaha dan melayukan semangat kita. Ayuh, inilah masa untuk berubah :)

No comments:

Post a Comment