Thursday 19 May 2011

Keberasingan Islam

Assalammualaikum W.B.T

Masa mendengar tazkirah sebelum solat Zohor, Ustaz ada membaca sebuah hadis iaitu:

Imam Muslim meriwayatkan di dalam Shahihnya dari jalan Abu Hurairah radhiyallahu’anhu, dia berkata; Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Islam datang dalam keadaan asing. Dan ia akan kembali menjadi asing sebagaimana kedatangannya. Maka beruntunglah orang-orang yang asing itu.” (HR. Muslim [145] dalam Kitab al-Iman.Syarh Muslim, 1/234).

Sebenarnya kalau kita lihat masa sekarang ini, Islam sudah terasing dalam hidup kita. 

Situasi 1

Sekiranya sebuah taman perumahan mengadakan mesyuarat untuk mengadakan hari terbuka atau hari keluarga, maka ramailah orang akan mencadang kita buat program nyayian, pertandingan futsal atau seupama dengannya. Tiba-tiba ada seorang yang lain mencadangkan untuk buat ceramah agama atau qiamulai, mesti orang lain akan memandang dengan pandangan yang sinis terhadap beliau.


Situasi 2.

Seorang anak perempuan yang baru pulang dari United Kingdom selepas mendapat ijazah di bidang kedoktoran. Kepulangan beliau dengan memakai tudung labuh dan purdah. Kedua ibubapanya pasti akan terkejut dan takut dengan perubahan yang ditonjolkan. Lalu si ibu pun berkata "Mama hantar ina ke UK untuk jadi doktor bukannya jadi ustazah". Tetapi jika seorang anak perempuan yang belajar di sebuah universiti tempatan pulang dengan memakai baju dan seluar ketat pula akan dipuji pula dengan ibunya, "Pandainya ina berfesyen ye".


Situasi 3.

Seorang teman menegur sahabatnya yang asyik bercinta tanpa memikirkan batas halal dan haram. Apa yang akan dijawab oleh sahabatnya. "Sudahlah, kau pun bukannya alim sangat. Hidup kau pun bukanlah perfect sangat, lagipun bila mati nanti kubur lain-lain". 

Situasi 4.

Seorang pakcik menegur anak buahnya yang berpakaian menjolok mata lalu  ditegur pula oleh kakak atau abang kepada pakcik itu, "Kau kena ingat sikit, ko tu ada anak, jangan pandai nak tegur anak orang pulak. Jaga anak sendiri dulu".

Dipinggirkan.

Semua situasi itu adalah sebahagian daripada kisah yang sering berlaku dalam kehidupan kita. Samada kita sedar atau tidak, janji Rasulullah itu benar dengan mengatakan Islam itu akan kembali asing selepas zaman kegemilangannya. Kebiasaanya, jika seseorang itu ingin mempertahankan cara pemikiran sebagai seorang islam, orang itu akan dipulau, disisihkan dan dipinggirkan.

Teringat satu ketika dulu apabila sebuah parti politik islam hendak melaksanakan hukum hudud maka berkata parti politik pemerintah iaitu hudud itu tidak sesuai dilaksanakan di negara ini kerana negara kita berbilang bangsa. Lagipun nak ke kita lihat ramai orang kudung tangannya akibat dipotong tangan kerana mencuri? Dan macam-macam alasan yang tidak masuk akal. Akhirnya apa yang berlaku sekarang akibat tidak melaksanakan hukum Allah? Berlakunya penzinaan dan yang lebih teruk lagi si penzina tidak segan untuk mengaku melaksanakan zina serta sanggup berkongsi cerita dengan rakan-rakannya. Nauzubillah. Bila sudah berzina, yang si perempuan pula akan mengandung dan bila fikiran sudah tidak waras maka dibuangnya bayi itu.


Janji Allah.


Kenapa semua itu berlaku? Bertepatanlah dengan janji Allah iaitu: 


 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللهَ يَنْصُرْكُمْ وَ يُثَبِّتْ أَقْدامَكُمْ 

"Hai orang-orang yang beriman, jika kamu menolong (agama) Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu". (Surah Muhammad ayat ke 7).

Jika kita melaksanakan hukum Allah, pastinya Allah akan memelihara kita kerana Allah telah berjanji. Siapa yang yang boleh berjanji lebih baik daripada janji Allah. Kenapa kita tidak mencuba dulu hukum tersebut dulu? Ini tidak! Kita terlebih dulu mengeluarkan fakta-fakta yang auta tanpa mencuba terlebih dahulu.

Kesimpulannya marilah kita sedaya upaya untuk mempertahankan agama islam yang suci ini. Sebab apa di penghujung hadis mengatakan "Maka beruntunglah orang-orang yang asing itu". Biarlah kita disingkirkan, dipinggirkan atau diasingkan tetapi Allah redha atas kita. Cukuplah Allah bagi kita. Wasalam

No comments:

Post a Comment